06 March 2007

Droplet hat

Så glad ble Stine da hun fikk ny lue! Og om jeg skal si det selv, så syns jeg hun ble kjempefin!

Først strikket jeg en lue med en strikkefasthet som var helt på viddene. Den ble både for trang og for kort. Men det var egentlig ikke det verste. Norah Gaughan ser ut til å ha en forkjærlighet for å strikke fram og tilbake, for så å sy igjen til slutt. Jeg vet ikke om det er en amerikansk greie, eller om dere andre er utrolig mye flinkere til å sy for hånd enn det jeg er. Min sammensydde lue ble i hvert fall verken pen eller stor nok. Så jeg tok den opp.

Den andre lua strikka jeg rundt og rundt, og på større pinner. Strikkefastheten i bredden ble da bra, men høydemessig lå lua an til å passe for svært flatpannede folk. Hvordan øker man den vertikale strikkefastheten uten å øke den horisontale..? Hvis det finnes et triks for å få til dette, så kan ikke jeg det, så jeg strikket en god del ekstra omganger (kanskje så mye som 10-15).

Jeg liker fargen på lua, den er resultatet av to tråder strikket sammen, den ene i en litt for varm brun, den ene i en litt for kald. Sammen ble det perfekt, i hvert fall kler lua Stine godt! Gratulerer med dagen litt på forskudd!

This hat was a fun knit, and a fast one too. First I knitted one with a gauge that was way off. Due to Gaughan's suspected love for knitting back and forth, it didn't turn out that pretty either. My seams are not pretty enough to justify this approach. And if you can knit in the round and avoid the seam, why wouldn't you? I wonder, is the back-and-forth knitting an American thing or just a Gaughan thing? Another thing is the gauge problem. I've never actually thought about it before, but is there a trick for adjusting the gauge vertically, without adjusting it horizontally at the same time? The thing here was that after changing to larger needles for my second try, my gauge was good horizontally, but not vertically. I solved the problem by adding some rows (actually as many as 10-15).

I like the colour, and especially on Stine, my friend and new hat owner. I think this kind of hat is perfect for her! Now I'll knit one more droplet hat before I get bored of this fun pattern, this time for a pink little five year old girl..











.

.





.
Pattern: Droplet hat from Knitting Nature by Norah Gaughan
Yarn: Alpacca (cold brown) and Sisu (warm brown) both from SandnesGarn held double

Modifications: Made the hat quite a bit longer

5 comments:

LivM said...

Alpacca og Sisu sammen var et originalt valg. Men det ser ut som det ble vellykket, for lua var helt super.

Tora said...

Takk :-) De to garnene er forholdsvis likt spunnet, det kan jo ha litt å si for om det blir vellykket. Også kjennes de omtrent like myke ut. Så selv om de består av ulike fiber og er forbehandlet forskjellig, så er de også like på noen (viktige?) områder. Jeg likte godt følelsen av det ferdige "stoffet", og strikker gjerne med disse to igjen.

Marie said...

Lua ble kjempefin! jeg har også tenkt å strikke den en dag, men det blir vel ikke før neste vinter tenker jeg. Alltid morsomt å se hos andre hvilke garn som funker sammen. Har sittet i hele ettermiddag og prøvd meg fram med å holde Sandnesalpakka dobbel (til genser), men det var ikke særlig vellykket, så det var interessant å lese om kombinasjon med Sisu.

Maartje said...

WOW! A very nice hat. I like the color and the pattern.

torirot said...

Takk for nyttige tips! Jeg måtte også legge til noen omganger på min, ca ti, tror jeg.